Henna Herranen
Henna Herranen on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka työskentelee eri tekniikoilla, pääasiassa videon ja maalauksen parissa. Hänen taiteellinen toimintansa käsittelee arkielämän estetiikkaa, kauhutunnelmaa, kehon rajoja, metamorfoosia sekä ihmisen ja ei-ihmisen välisiä suhteita. Hän valmistui Aalto-yliopiston Visual Cultures, Curating and Contemporary Art -maisteriohjelmasta vuonna 2021.
Henna Herranen is a Helsinki-based visual artist working with mixed media, mainly video and painting. Her artistic practice deals with everyday life aesthetics, horror atmosphere, borderlines of the body, metamorphoses, and relationships between human and non-human. She graduated from Aalto University’s Master’s Degree Programme of Visual Cultures, Curating and Contemporary Art in 2021.
Maata kerran piknikillä
Installaatio
2022
Vietin viime maaliskuun Örön taiteilijaresidenssissä ja saari lumosi minut. Ajantajun muuttuminen, subliimin kohtaaminen, upoksissa olemisen tila sekä ympäristöön liudentuminen ovat tunnelmia, joita haluan käsitellä teoksessani. Siinä raakasavesta ja suolataikinasta muovailemani olennot pääsevät kesäpiknikillle, loikoilemaan ja altistumaan ympäristön olosuhteille kivikehissä. Halusin yhdistää tekstiä, maalausta ja veistoksia kansanperinteeseen leikkimielisesti luontoromantiikan ja kehokauhun hengessä. Minua ovat inspiroineet Örön ja jatulintarhojen lisäksi elokuva Picnic at Hanging Rock (1975), Mary Shelleyn Frankenstein. Uusi Prometheus (1818) sekä Emanuele Coccian Kasvien elämä. Sekoittumisen metafysiikkaa (2016).
Työskentelyäni on tukenut Taiteen edistämiskeskus (Taike) sekä ÖRES.
Sijainti: Ammusvarasto, pohjoispuoli
To land once on a Picnic
Installation
2022
Last March, I spent a month at Örö’s artist residency, and the island enchanted me. The change in the sense of time, the encounter of sublime, the state of being immersed, and the dissolution into the environment are the ambiences I want to deal with in my work. In it, the creatures I’ve sculpted from raw clay and salt dough get together for a summer picnic, loitering and being exposed to environmental conditions in stone circles. I wanted to playfully combine text, painting, and sculptures with folk tradition in the spirit of nature romanticism and body horror. In addition to Örö and jatulintarha stone labyrinths (also called Maiden’s dances or Troy Towns), I was inspired by the film Picnic at Hanging Rock (1975), Mary Shelley’s Frankenstein; or, the Modern Prometheus (1818), and Emanuele Coccia’s The Life of Plants: A Metaphysics of Mixture (2016).
My work has been supported by The Arts Promotion Centre Finland (Taike) and ÖRES.